11 Şubat 2012 Cumartesi

Step Motor Sürücü


step motorlar endistürüyel robotlarda ençok kullanılan motor türüdür. step motorlar diğer adıyla adım motorlar, adı gibi adım adım hareket ederler ve bu sayede bir derecelik küçük ve keskin adımlar atabilirler yani çok hassas motorlardır. bu özellikleri robot kolların yönetiminde kullanılmaylarına sebep olmuştur. bir diğer kullanım alanları da yazıcılarda kağıdın hareketini sağlamaktır. bu motorları çalıştırmak için özel devreler gerekir. genelde bu devreler bilgisayar kontrollü tasarlanır ama ben daha basit bir devre tasarladım. bu devre ile dönüş yönü ve hızı kontrol edilebiliyor.


video projenin son hali değildir. videonun kalitesizliğinden dolayı özür dilerim kameramı çaldılar bir süre telefon kamerası ile idare etcem.



devremde osilatör olarak klasik 555 kullandım. 555e bağlı pot ile frekans ve tabi dönüş hızı ayarlanabiliyor. 555 den çıkan frekans cd4017 entegresinde unipolar motora göre kodlanıyor. sonra diyotlar ile wave tarzındaki sürüş kodu full step haline getiriliyor. bu işlem motorun torkunun yükselmesini sağlar. npn transistörler ile güç arttırılır. kullanılcak motorun gücüne göre transistör seçilmelidir. son olarak 4 hat röle ile de dönüş yönü ayarı yapılabilir.

daha profesyonel bir çalışma burada pıc kullanılmış ve bilgisayar ile kontrol ediliyor videodaki kağıdı hareket ettiren motor bir adım motordur.



http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor

1 yorum:

  1. Tebrikler güzel çalışma olmuş hocam benim bi sorum kendi yapımım step motorunu sürmem için nasıl bir devre önerirsin statorda 4 bobin rotor da sabit mıknatıs kullandım nasıl bir devre ile sürebilirim en kolay şekilde yardımcı olabilirmisiniz

    YanıtlaSil